2014. június 1., vasárnap

Gyurgyalagok fotózása lessátorral

Alig, hogy megérkeztek a gyurgyalagok már vártam, hogy szabad szemmel is láthassam őket. Folyamatosan túrtam a netet, hogy mikor rakják fel, hogy hallani már a hangjukat. És eljött a nagy pillanat. Már régóta tudtam egy bevált helyet, ahol tuti megtalálhatóak. Még az udvarlási szakasznál leptem meg a szépségeket, így nagy volt az esély arra, hogy nem csúszom le róla, no meg az új objektívet is le kellett tesztelni, hogy mit is tud. Nosza elő a lessátort, be a kocsiba és indulás.

Pár okosság a madárról: Tollazata a napfényben ragyogó színeket szór: hasa kékeszöld, dolmánya, feje gesztenyebarna, vállfoltja és torka aranysárga. Szemsávja, torokszalagja fekete. Hosszú, fekete csőre hegyes és enyhén hajlított. Meleg, napsütötte domboldalakat, a déli fekvésű homokbányákat, folyópartokat kedveli. Szárnyának fesztávolsága 44–49 cm. Tömege 40-65 g, nem egy izgága szerzet.
A meredek lösz vagy homokfalban telepesen fészkel. A partoldalba ássa 1,5–2 m hosszú alagútját, melynek végén található a költőüreg. Általában 5-6 gömb alakú fehér tojást rak. A fiókák jellegzetes vérszívója a Carnus hemapterus nevű ektoparazita légy.

Magyarországon eléggé elterjedt fészkelő, állománynagysága 20 000 - 30 000 egyed.

Nos, nekiindultam és izgalmas megérkezés után felállítva a lessátort, objektívet bekattant a helyére és elhelyezkedtem a megfelelő lesállásba. Hallani, hogy a közelben vannak, de egy sem jön fel valamiért, csak addig volt ott, amíg meg nem látott, aztán gyorsan tovaszállt kecsesen és gyorsan...
Gondolkodtam mit lehetne tenni? Madárhanggal csalogassam ? Elő az okostelefont és lássuk mi lesz az eredmény...  Hát jöttek szép számmal... Próbálgattam is az új gépet, hogy vajon mit tudok belőle kihozni kezdőként? Van még mit fejlődni...


A lessátor...
A beülő ágon először egy veréb jelent meg...
Valamit fogott...
Mintha beszélgetnének...
Majd továbbállt az egyik...
Aztán visszajött udvarolni...
Pont jó helyre nézett és szállt le...
És egy utolsó kép erre a posztra...
Nem gondoltam volna, hogy sikeres lesz az akció. Rengeteg fotóval tértem haza, ami róluk készült, sokat ki kellett válogatni és törölni. Szerintem lesz folytatása még ennek a képsorozatnak...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése